Онлайн-засоби як інструменти взаємодії керівника студентської групи та здобувачів освіти

Онлайн-засоби як інструменти взаємодії керівника студентської групи та здобувачів освіти

Сьогодні здійснювати освітню діяльність надто складно. Адже, ми пізнали реалії коронавірусу, який «стукав у двері» українських домівок. Ми відчули, яка страшна та смертельна війна, що триває й досі. Навчання вимушено переходить на онлайн-режим, що приносить певні труднощі вчителям, студентам. Викладачі вимушені в короткі терміни опановувати нові онлайн-платформи для навчання, відеоконференції, месенджери та соціальні мережі.

Не легко й класному керівникові. В умовах дистанційного навчання, яке тісно вплітається в освітній процес, керівнику групи потрібно виконувати свої обов’язки, ефективно взаємодіяти зі студентами. Для роботи з дітьми класний керівник також може використовувати навчальні онлайн-платформи, відеоконференції, соцмережі, месенджери.

Сучасний плин часу спричинив стрімкий розвиток інформаційного простору. Існує величезна кількість пристроїв, безліч програм та додатків, які допомагають нам перебувати в цифровому суспільстві. Практично кожен із нас взаємодіє із соціальними мережами, що дають змогу бути на зв’язку з друзями, колегами, родиною та бути в курсі усіх новин.

Сьогодні кожен день підлітка та й дорослого розпочинається з відвідування своєї сторінки в соцмережі, перевірки нових повідомлень, додавання фотографій. У студентів виникають моменти, коли вони весь свій час проводять лише з сучасними гаджетами у соціальних мережах, роблять паузу для того, щоб пообідати чи на інші потреби. Це основні негативні моменти сучасної цифрової молоді, з якими можливо та потрібно боротися, пояснюючи, чому саме слід зменшувати час проведення в мережі. Попри все, цифрові мережі, навчальні онлайн-платформи, месенджери ефективно використовуються у сучасному навчанні, яке тепер називають гібридним. Сьогодні онлайн-засоби активно використовують класні керівники для налогодження роботи зі здобувачами освіти.

Керівник групи – педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом навчальної групи, окремими студентами, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку здобувачів освіти, їх соціального захисту. [3] «Класний керівник творить найбільше багатство суспільства – Людину…» В. О. Сухомлинський

У 2021 році Державною службою якості освіти України проведено анонімне онлайн-опитування серед учасників освітнього процесу щодо якості освіти під час дистанційного навчання у поточному навчальному році. Опитування показало, що 83 % вчителів українських шкіл (це переважна більшість) на дистанційному навчанні спілкуються з учнями та їх батьками за допомогою месенджерів (Viber, Whatsapp, Telegram, Messenger та ін.). Також використовують Zoom, Skype, Meet чи подібні засоби відеоконференції – 75%, використовують спеціальні навчальні програми (LearningApps, Microsoft Teams, Google Classroom, Moodle та ін.) – 71%. [6]

Месенджери ー це чи не єдиний формат навчання, який буде нормально працювати за умов поганого інтернету. А в Україні саме відсутність стабільного доступу до мережі є однією з найбільших проблем дистанційного навчання.

Навчальні онлайн-середовища, які може використати керівник студентської групи:

Google Classroom - ідеальне місце для створення та проведення виховних заходів з групою. Ця платформа допоможе розмістити та структурувати усі заняття впродовж навчальної діяльності студентів. Є можливість добавляти відеофайли, посилання, файли, ділитися ідеями в чаті, обговорювати питання наживо за допомогою відеокімнати, яка закріплена на курсі.

Google Meet інструмент, який допоможе вам легко створювати та використовувати відеодзвінки для зустрічі з групою. Основною перевагою такого спілкування є максимальна наближеність до реальності, бачити один одного, чути в реальному часі. Meet ефективно використовувати і для проведення батьківських зборів та іншої роботи  з батьками.

Viber. Найпопулярніший месенджер в Україні. Він зручний у використанні. Невибагливий до інтернету, що є дуже важливим при теперішньому вимиканні світла та зниженні якості зв’язку. Функціонал для класного керівника:

окремий чат для батьків та студентів, можливість спілкуватись з кожним із студентів та батьків індивідуально за рахунок високого поширення додатку Viber;

відеодзвінки. Батьківські збори, обговорення заходів, зустрічі класу можна проводити у месенджері за допомогою групових аудіо- та відеодзвінків. Відеодзвінки  у Viber не обмежені за часом, доступні на мобільних телефонах та ПК та розраховані до 35 осіб. Якщо на зустрічі більше шести чоловік, на екрані мобільного телефону зробіть свайп ліворуч, щоб побачити решту учасників відеодзвінка. Також ви можете демонструвати свій робочий стіл чи вікно на комп'ютері або телефоні;

● ще одним варіантом активностей може бути опитування, яке є потужним інструментом для вивчення думки дітей, проведення аналізу відповідей

● якщо потрібно провести тестування, то для цього ви можете використати вікторини у Viber. Створіть запитання та відповіді, визначте правильну відповідь та додайте до неї пояснення. Ви можете переглянути, за яку відповідь проголосувала більшість, і зробити певний аналіз.

EdEra разом з командою Viber запустили безкоштовний курс про дистанційне навчання “Навчайте з Viber” [6,8], де діляться, які функції Viber будуть корисні під час змішаного та дистанційного навчання.

Чат-бот за своєю екосистемою фактично є онлайн-курсом: у кожному блоці ви знайдете відеопояснення, наприклад, щодо моделей уроків дистанційного й змішаного навчання чи як провести батьківські збори онлайн; корисні матеріали та шаблони, які можна використовувати на уроках; тестування для закріплення інформації й перевірки знань.

Кожен розділ допомагає опанувати інструменти для допомоги вчителям у робочій рутині. Серед порад є також лайфхаки для комунікації з учнями та батьками, зокрема й для проведення батьківських зборів.

Telegram. Найпопулярніший месенджер серед молоді. Тому варто звернути на нього увагу і використовувати. Як і у Viber є можливість створювати групові чати. Хороший функціонал для створення опитування. Яке можна провести у трьох режимах: опитування з однією відповіддю дозволяє приймати одну обрану відповідь. Опитування  з кількома відповідями, що є дуже зручно, коли від студентів потрібно почути відповідь одночасно з кількох варіантів (у Viber така можливість відсутня) та вікторина, що дозволяє провести тестування.

Instagram. Виявляється, цю соціальну мережу можна застосовувати не лише для побудови персонального бренду, налагодження комунікації з учнями, але і з освітньою метою.  Які саме можливості надає класному керівникові ця платформа: 

Експрес відео.  Можуть виглядати як відео в сторіз. Сторіз ー короткі відео або картинки, які зникають з ефіру протягом доби, але за бажанням їх можна закріплювати під інформацією в профілі, створюючи тематичні підбірки. 

Тематичні дописи. Якщо ви не хочете знімати відео, можна  створювати тематичні дописи. Пояснення різних виховних тем, можна комбінувати з цікавим сторітелінгом. До речі, оформлювати тематичні дописи вам допоможуть сервіси Canva та Crello.  

Ефіри.  Можна застосовувати можливості цієї платформи у своїй роботі закриті ефіри для студентів групи. Такі ефіри в інстаграмі варіант зв’язку з студентами, які не мають доступу до комп’ютерів під час локдауна або ж блекауту.   

Опитування. Також у сторіс можна створювати форму з відкритими питаннями, відповіді на які надходитимуть власнику сторінки в приватні повідомлення. Цю функцію можна застосовувати для збирання зворотного зв’язку від учнів.  

Звісно, інстаграм не зможе замінити повноцінної роботи з групою. Але він може допомогти керівнику подолати виклик ー зрозуміти, як живуть та мислять студенти, щоб адаптувати виховну роботу до їхніх потреб і можливостей.  Головне ー пам’ятати, що контент, який ви генеруватимете в інстаграм, має бути легким за подачею, коротким та, за можливістю, веселим.  

Отже, сьогодні месенджери та онлайн-платформи для навчання стали невід’ємною частиною української освіти. Тож, самостійний досвід та власні експерименти у сфері використання онлайн-ресурсів допоможуть керівнику студентської групи знайти багато нових способів інтеграції месенджерів у педагогічну діяльність, використовувати онлайн-платформи для взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу, стати для своїх студентів сучасним і креативним.

Список використаних джерел

  1. Миттєві повідомлення. Вікіпедія, вільна енциклопедія, яку може редагувати кожен : веб-сайт. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Миттєві_повідомлення. (дата звернення: 05.01.2023)

  2. Служба соціальних мереж. Вікіпедія, вільна енциклопедія, яку може редагувати кожен. веб-сайт. URL :

  3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Соціальна_мережа_(Інтернет). (дата звернення: 05.01.2023)

  4. Класний керівник. Вікіпедія, вільна енциклопедія, яку може редагувати кожен : веб-сайт. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Класний_керівник. (дата звернення: 05.01.2023)

  5. Навчайте, де б ви не були. Teach from Anywhere : веб-сайт. URL : https://teachfromanywhere.google/intl/uk/#for-teachers (дата звернення: 05.01.2023)

  6. Данилович Катерина. Освіта в умовах повномасштабної війни: як ефективно викладати за допомогою Viber? EdEra: веб-сайт. URL : http://blog.ed-era.com/vikladati-za-dopomoghoiu-viber/. (дата звернення: 05.01.2023)

  7. Аналітична довідка щодо організації дистанційного навчання у закладі. URL : https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2021/07/Analitichna-dovidka-lyutiy-2021.pdf. (дата звернення: 05.01.2023)

  8. Навчайте з Viber. URL : Viber : веб-сайт. URL : https://chats.viber.com/teachtheteachersua. (дата звернення: 05.01.2023)

Назаров Андрій

викладач Володимир-Волинського педагогічного фахового коледжу ім. А. Ю. Кримського